main_top.png
  • Fjernvarmeskolen - opgave 4
    Brændsler i fjernvarmeproduktionen

    Udskriv

    Navne: _______________________________________________ Klasse: _____

    Lærer: ____________________________________________________________

    Opgavebeskrivelse

    I skal gøre rede for brændselstyper ved fjernvarmesystemet - før og nu.
    I skal komme ind på:
    1. Brændsler i fjernvarmeproduktionen - før.

    2. Oliekrisens betydning.
    3. Brændsler i fjernvarmeproduktionen - nu (herunder fossile brændsler, udnyttelse af overskudsvarme, biobrændsel og vedvarende energi)

    4. Brændselsfleksibilitet - hvad mener man med det begreb.


    I skal udarbejde en PowerPoint (eller interaktiv tavlefil), som I skal bruge
    til jeres fremlæggelse. I skal udelukkende arbejde på Fjernvarmeskolen.dk.

    Jeres PowerPoint skal indeholde:
    • nummer og titel på jeres opgave skal stå på første dias.
    • tekst i form af stikord på jeres dias.
    • billeder og illustrationer, fra jeres ”MATERIALEKASSE” og evt. meget korte 
      tekstuddrag fra artikler i ”MATERIALEKASSE”.
    • evt. relevante links til Fjernvarmeskolen.dk
    • på sidste dias skal gruppens navne stå, kilder samt evt. navne på personer,
      som I skal takke.
    • lav ­­­­noter til jeres fremlæggelse i notefeltet.

  • Jeres PowerPoint kan indeholde:
    • egne fotos
    • indtalt speak
    • egen grafik
    • egne tegnede og indscannede tegninger
    • egen film
    • jeres ide - snak med jeres lærer herom.

    Begynd sådan
    1. Gå ind på Fjernvarmeskolen.dk og klik på ”TIL ELEVEN” i menulinjen eller i feltet på forsiden.
    2. Find Opgave 4 og læs opgavebeskrivelsen grundigt igennem. Læs evt. højt.
    3. Læs jeres hovedtekst igennem. Skriv noter. Bemærk, at når I klikker på et svært ord,
        popper en ordforklaring op.
    4. Find filmene "Brændelsfleksibilitet” og "Stort og Småt" under menuen "FILMKLIP" og se film-    sekvenserne.
    5. Gennemgå grundigt indholdet i ”MATERIALEKASSE”, så I ved, hvad den indeholder.
    6. Tjek ”VIL DU VIDE MERE”. Den linker til supplerende tekster i "MATERIALEKASSEN",
        så I kan få endnu mere viden.
    7. I ”VIDSTE DU AT” er der små gode historier og info, som I kan inddrage i jeres
        opgavebesvarelse.
    8. I ”POWERPOINT” kan I finde et lynkursus til PowerPoint”.
    9. Aftal med jeres lærer, hvor I har jeres PowerPoint-mappe
       (f.eks. usb-stik, fællesdrev, Dropboks eller SkoleIntra).
  • Arbejdsmåde
    1. Opret jeres PowerPoint-mappe (heri skal I gemme alt til jeres PowerPoint).
    2. Læs opgavebeskrivelsen igennem igen.
    3. Udarbejd en tidsplan.
    4. Saml information.
    5. Udarbejd en stikordsliste over det, I skal have med i jeres PowerPoint.
    6. Gå i gang.

    Inden fremlæggelsen
    1. Print jeres noter/udskrivningskopier fra jeres PowerPoint.
    2. Fordel fremlæggelsen mellem jer. Hvem begynder, hvem slutter?
        Hvem styrer dialogen med tilskuerne?
    3. Øv fremlæggelsen. Vær sikker på, hvordan I får adgang til jeres PowerPoint
        ved fremlæggelsen. I skal ikke læse op af noterne, det er NOTER!
    4. Skal der udleveres noget til tilskuerne, f.eks. spørgsmål, noter, udskrivningskopier?

    Fremlæggelsen
    Fremlæggelsen er for: __________________________________ (klasse/hold/afdeling)

    Fremlæggelsen skal ske d._____________ kl. _______________

    Aftal med jeres lærer, hvor lang tid I har til fremlæggelse og dialog med tilskuerne.

    Til sidst
    Gruppernes PowerPoint og noter lægges ud i klassens præsentationsmappe,
    f.eks. på SkoleIntra.
main_bund.png