main_top.png
  • Det korte forløb, 2-4 lektioner

    Kort forløb, 2-4 lektioner

     

    Din forberedelse:
    • Læs undervisningsforløbet igennem.
    • Orienter dig på hjemmesiden Fjernvarmeskolen.dk.

    • Sørg for, der er pc´ere med netadgang til alle grupper.
    • Print opgaveteksten.

    • Inden forløbet sættes i gang på klassen, får eleverne til opgave at finde ud af, hvordan de får  
      varme og varmt vand derhjemme. De kan evt. tage billeder med deres mobiltelefon/iPad eller
      optage en lille film af deres varmeanlæg derhjemme. Herefter kan den første lektion være en
      kort snak om dette på klassen. Billeder/film kan evt. sættes ind i en PowerPoint. Eventuelt kan
      eleverne medbringe en kopi af en varmeregning, brændselskøb eller lignende - naturligvis efter
      accept fra forældre.

    • Eleverne kan samtidig få til opgave at undersøge, hvilken måleenhed deres varmeforbrug
      derhjemme bliver målt i. Her kan de enten se på regningen eller varmemåleren.

     

    Der er også mulighed for at fordybe sig i emnet ved at deltage i konkurrencen om udfærdigelse af en film om varme/energi. Dette vil naturligvis indebære flere timer til forløbet. Læs under KONKURRENCE.

     

    Undervisningsforløb

     

    Fælles
    1. Introducer mundtligt hjemmeopgaven vedr. elevens egen varmekilde.

    2. Gå ind på Fjernvarmeskolen.dk
    3. Vis introfilm – rapsang. Hvad handler sangen om?

     


     

  •  

    Gruppearbejde:
    Parvis - eller hvis det ikke kan lade sig gøre - 3-mands grupper.

     

    4. Gå ind på fjernvarmeskolen.dk
    5. Opgavetekst til kort forløb udleveres 

    6. Læreren udleverer post-it sedler. 2-3 pr. elev.

        Opgave: Ny viden: Hvad har I fået at vide, som I ikke vidste før. Skriv stikord/sætning på
        post-it.

        Én ting på hver post-it. Læg på bordet foran jer.
    7. Gå til SPØRGESKEMA, print og besvar dette.
    8. Spil "Varmemesterspillet" under SPIL.

    9. Er der ekstra tid: Klik på "Test din fjernvarmeviden" under SPIL.

     

    Fælles
    10. Ny viden (stikord/sætning) - En fra hver gruppe sætter post-its på tavlen.
    11. Gennemgang af spørgeskema.



     

main_bund.png