main_top.png
  • Langt undervisningsforløb

    Langt undervisningsforløb, 12-14 lektioner
    Nedenfor følger et forslag til, hvordan det lange forløb kan gennemføres.


    Din forberedelse:
    • Læs undervisningsforløbet igennem. Forløbet består af introduktion (2 lektioner), par- eller
       gruppearbejde (ca. 7-8 lektioner), fremlæggelse og afslutning (ca. 3-4 lektioner).
    • Skim de nye mål og fællesfaglige fokusområder for de tre naturfag biologi, geografi og      
       fysik/kemi. 
      Brug portalen med de nye mål for alle fag: www.ffm.emu.dk/omraade/gsk
    • Sørg for, der er pc´ere med netadgang til rådighed til hver gruppe.
    • Orientér dig på hjemmesiden Fjernvarmeskolen.dk.
    • Skim de 10 grundtekster og opgavebeskrivelser igennem. Alle grundteksterne er ud fra lix-
       beregner vurderet til middelsvære, men længden af teksterne varierer fra opgave til opgave. 
    • Orientér dig kort om de tilhørende materialekasser. Materialekasserne har et meget fyldigt
       indhold. I kasserne skal grupperne finde billeder, illustrationer og informationer, de skal
       anvende til deres formidling via PowerPoint (eller interaktive tavlefil).
    • Hvis ikke eleverne har et tilstrækkeligt kendskab til at udarbejde en PowerPoint, der består
      af andet end tekst, kan du afsætte tid til en kort introduktion, f.eks. en lille øvelse vha.      
      dokumentet POWERPOINT, som findes i TIL ELEVEN.
    • Print start/slutopgave (se forslag i undervisningsforløbet, pkt. 7).
    • Forslag til gruppeinddeling: Vælg 10 tovholdere. Træk derefter lod i klassen om, hvem der skal
       i hvilken gruppe. Når du kender grupperne, kan du overveje fordelingen af opgaverne.
    • Forbered evt. mapper til de 10 grupper med opgavebeskrivelse og notepapir. Sæt opgavenum-
      mer på.
    • Beslut, hvor grupperne skal gemme deres PowerPoint, så præsentationen er tilgængelig for
      alle i gruppen og klar til fremlæggelsen.

  • • Inden forløbet sættes i gang på klassen, får eleverne til opgave at finde ud af, hvordan de 
      får varme og varmt vand derhjemme. De kan som hjemmeopgave evt. tage billeder med deres
      mobiltelefon/iPad eller optage en lille film om deres varmeanlæg. Brug så den første lektion til 
      en kort snak om dette på klassen. Billeder/film kan evt. sættes ind i en PowerPoint. Eventuelt
      kan eleverne medbringe en kopi af en varmeregning, faktura fra brændselskøb eller lignende -
      naturligvis efter accept fra forældre.

    • Eleverne kan samtidig få til opgave at undersøge, hvilken måleenhed deres varmeforbrug der-
      hjemme bliver målt i. Her kan de enten se på regningen eller varmemåleren.

     

    Der er også mulighed for at fordybe sig i emnet ved at deltage i konkurrencen om udfærdigelse af en film om varme/energi. Dette vil naturligvis indebære flere timer til forløbet. Læs under KONKURRENCE. 

     

    Undervisningsforløb
    Introduktion (2 lektioner)


    Fælles
    1. Introducer mundtligt hjemmeopgaven vedr. elevens egen varmekilde derhjemme. 

    2. Gennemgå tidsplan for hele undervisningsforløbet.

    3. Lad eleverne gå ind på Fjernvarmeskolen.dk.
    4. Vis introfilm – rapsang. Hvad handler sangen om?

    5. Vis hvor "Varmemesterspillet" ligger under SPIL. Det skal grupperne arbejde med efter
        startopgaven. Hvis der er tid til overs gå til "Test din fjernvarmeviden" under SPIL.

     

    Individuel opgave

    6. Udlever startopgave. Afsæt 15 minutter. Der vil være en del spøgsmål, eleverne ikke kan
        besvare. Fortæl, at de får den samme opgave igen som afslutning på forløbet. Her skal      
        eleverne gerne vise, at de har lært noget under forløbet. Saml opgaverne ind og gem dem
        til afslutningen.

    7. Inddel klassen i de 10 grupper. Der skal nu arbejdes parvis/gruppevis på pc´ere. Hvis
        der er færre end 20 elever i klassen, forslår vi, at en af følgende opgager udgår: Opgave
        8, 9 eller 10.


     

  • Gruppearbejde
    8.    Lad eleverne gå ind på fjernvarmeskolen.dk
    9.    Lad eleverne spille "Varmemesterspillet" under SPIL. Er der ekstra tid: Prøv også "Victors  
           Valg" under SPIL.

    10. Fortæl, at der i de følgende lektioner skal arbejdes i de 10 mindre grupper. Gennemgå 
          tidsplanen igen. Vis, hvor man finder de 10 opgaver og den tilhørende materialekasse.       
          Opfordr også eleverne til at smugkigge på Fjernvarmeskolen.dk derhjemme. 

     

    Par-/gruppearbejde (7-8 lektioner)

    Fælles
    1. De 10 grupper sætter sig sammen. Udlever mappen med opgavebeskrivelsen.
    2. Gå ind på Fjernvarmeskolen.dk. Overvej, om grupperne skal følge med på egen pc.
    3. Vis, hvor grupperne skal gemme deres PowerPoint, så den er tilgængelig i forbindelse
        med fremlæggelsen.
    4. Gennemgå opgavebeskrivelsen. Tydeliggør for eleverne:
        - hvad gruppernes slutprodukt skal være: nemlig deres PowerPoint eller en interaktiv           
          tavlefil, hvad den SKAL indeholde, og hvad den KAN indeholde,

        - at informationer, illustrationer og billeder så vidt muligt skal findes i materialekassen.
          Kan man ikke finde det billede eller den illustration, gruppen vil bruge, kan du give tilladelse 
           til at søge på nettet, 

        - gennemgå arbejdsmåde samt forberedelse til fremlæggelsen,
        - aftal hvornår grupperne skal fremlægge deres præsentationer.
    5. Åbn POWERPOINT og vis, at her kan eleverne få hjælp til deres fremstilling af PowerPoint.
    6. Afslut med at fortælle, at gruppearbejdet begynder med, at GØR SÅDAN gennemgås
        punkt for punkt, og at eleverne SKAL afsætte tid til at orientere sig i materialekassen,         
        herunder hvordan de åbner billeder, illustrationer og dokumenter.
     

    Hvis der arbejdes koncentreret, vil hjemmearbejde sikkert kunne undgås.

  •  


    Fremlæggelse og afrunding (3-4 lektioner)

    1. Fremlæggelsen skal foregå gruppe for gruppe i nummereret rækkefølge. Mangler en gruppe 
        et eller flere medlemmer, fremlægges alligevel.
        Fortæl, at eleverne vil opleve, at der sandsynligvis er delelementer i fremlæggelsen, der 
        overlapper hinanden. Det er med vilje. Herved bliver væsentlige informationer belyst  
        på forskellige måder med det formål, at eleverne får en større og dybere forståelse af emnet.
    2. Efter fremlæggelserne: Overvej om præsentationer skal opbevares i den fælles klassemappe.
    3. Slutopgave udleveres og besvares enten: På klassen, afsæt 15 minutter eller som hjemme-
        opgave.

    4. Evaluer arbejdsprocessen. Hvad har eleverne lært ved at arbejde med                  
        fjernvarmeskolen.dk eller ved at høre de andre gruppers fremlæggelser. Afslut evt. med, 
        at eleverne ser introfilmen igen eller ved at de spiller varmemesterspillet igen.   

     

 

main_bund.png